אילה אורי | לרזות בלי לסבול

7 הסודות לצום קל ביום כיפור

מאמרים רבים המתפרסמים לקראת יום כיפור מציעים איך לעבור את הצום בקלות, אך רובם ככולם מתייחסים רק לנושא הרכב וכמות האוכל במהלך הבוקר והצהריים ובארוחה המפסקת עצמה.

אני מאמינה שלעבור את הצום בקלות או בקושי תלוי במידה רבה גם בתודעה שלנו, כלומר ברגשות, במחשבות ובאמונות שמלווים אותנו לקראת הצום ובמהלכו.

למשל – בעבר, עד שעשיתי על עצמי עבודה רגשית ששחררה אותי מפחדים לא מודעים שהיו לי ממחסור באוכל, הצום ביום כיפור היה עבורי מאוד קשה, כיוון שלא הייתי בהסכמה פנימית מלאה להימנע מאוכל ושתיה, וה"חוק" של הצום שצריך לציית לו מיד עורר את הפחדים האלה, שגרמו להתנגדות פנימית אשר הגבירה את הקושי.

לכן 7 הסודות שלי לצום קל, כמו גם שאר הכלים והטכניקות שבהם אני משתמשת בסדנאות ובתכניות הליווי שלי, הם משולבים ולקוחים גם מעולם החומר (האוכל והגוף שלנו) וגם מעולם הרוח (התודעה והדמיון שלנו). אני מתחילה דווקא מהסודות ששייכים לעולם הפנימי שלנו, כיוון שאני מאמינה שהשינוי וגם הדרך הנכונה מתחילים מבפנים, מתוכנו:

  1. חשיבה חיובית – אילו אסוסיאציות (הקשרים) מתעוררות אצלך לגבי המילה "צום"? אם המילים שעולות בתודעתך שייכות לתחום של מחסור וצמצום וגורמות לך להיכנס ללחץ, אפשר לחשוב מראש על מה הצום יכול לאפשר לך במובן החיובי – ניקיון, היטהרות, מנוחה, הזדמנות להתבוננות פנימית, שקט פנימי, היום הכי מיוחד בשנה, מימוש אמונה דתית, עמידה באתגר, או כל משמעות אחרת שהיא חיובית עבורך.
    כאשר אנחנו מייחסים משמעות חיובית למשהו מסויים הוא נעשה הרבה יותר קל עבורנו.
  2. לתת לגוף לבחור מה לאכול לפני הצום. זהו כלל שאני דוגלת בו בכל זמן, לאו דווקא לפני צום. בדרך כלל ממליצים לפני צום לאכול ארוחה שמכילה שילוב של פחמימות, חלבון ושומן, על מנת שהעיכול והפירוק של הארוחה יהיה איטי והיא "תחזיק" אותנו לפחות עד הלילה. והנה חידוש מעניין שעשוי להישמע לא הגיוני - מכרה שלי, אישה חרדית ואם ל- 8 ילדים, אשר צמה בקביעות בכל ימי הצום הדתיים, סיפרה לי בהתלהבות שלפני אחד הצומות השנה, כאשר אימצה את הכלל הזה ונתנה לגוף שלה לבחור את מה שהכי מתאים לו לאכול, הבחירה שלה היתה במזונות קלים ולא מבושלים (שהמרכיב העיקרי בהם היה תמרים), ודווקא אז היא עברה את הצום בקלילות ובהרגשה אנרגטית, ולא סבלה מכבדות וחולשה.
    כמו שאמרתי, כנראה לא הכל מבוסס על היגיון...
  3. להשתמש בדמיון מודרך– הרי כל מטרת היום  הזה היא לעשות חשבון נפש, להתנקות מחטאי העבר, לסלוח לאחרים ולפתוח דף חדש ונקי. כאשר מערכת העיכול שלנו שקטה ולא עסוקה בעיכול האוכל, שזה מה שקורה לה בעקבות הצום, אנחנו פנויים יותר מבחינת המחשבות והרגשות שלנו, ואת הזמן שכאילו לא זז ביום כיפור, אפשר לנצל לטובת כמה דקות, ואפילו לחזור על כך מספר פעמים במשך היום, שבהן ניתן לדמיין איך אלומת אור זהוב או לבן שמגיעה ממקור גבוה, שוטפת את הגוף שלנו מבפנים, מנקה את כל מה שמיותר, ששייך לעבר, שאנחנו כבר רוצים להשתחרר ממנו. זה יכול להיות כעסים ישנים, אשמה, פחדים או כל נטל פנימי אחר.
  4. להודות לגוף שלנו – על כך שהוא משתף איתנו פעולה ועושה משהו שהוא לא קל וטבעי עבורו. תמיד מומלץ להודות על מה שיש לנו ולא להתייחס לדברים כמובנים מאליהם, וזה נכון גם לגבי הגוף שלנו ויכולתו לעמוד בצום. ההודיה לגוף נכונה גם אם הצום קשה לנו. אפשר להגיד בלב משפט תודה לגוף שלנו כמו "תודה שאתה עוזר לי ומשתף איתי פעולה למרות שקשה לך" וזה יכול להביא להקלה מיידית בתחושת הרעב או הקושי.
  5.  לתכנן נכון את היום – גם מי שרגיל לדלג על ארוחת הבוקר, מומלץ שלא יעשה זאת בערב יום כיפור, כיוון שאם רגילים לפצות על האנרגיה החסרה ולאכול יותר בערב הרי שביום כיפור לא ניתן לעשות את ההשלמה הזאת...לכן כדאי לתת לגוף את מה שהוא צריך כדי להגיע לשעת הצום רגועים ושבעים (אין צורך לאכול המון בארוחה המפסקת, זה לא בהכרח יקל על הצום, אלא לאכול עד לשובע).
    מומלץ לאכול ארוחת בוקר מזינה ומשביעה שיכולה להיות מבוססת על דגנים מלאים בשילוב עם חלבון ואפשר גם פירות ושומן בריא מהצומח. למשל – שילוב של גרנולה או שיבולת שועל עם יוגורט עיזים/ חלב סויה + פרי. שילוב של מקור שומן צמחי בריא כמו טחינה משומשום מלא או אבוקדו או שמן קוקוס יכול להעלות את מידת השובע מהארוחה הזו. בצהריים כדאי לאכול ארוחה קלה עוד לפני הסעודה המפסקת, שיכולה להיות סלט ירקות (שניתן להוסיף לו גם פרי) או ירקות מבושלים או מרק ירקות ואטריות, רצוי אטריות שעועית או אטריות אורז (עם המרק גם ניתן לשבור את הצום).
  6.  לשתות מספיק מים לפני הצום – החשש של אנשים רבים הוא לא מהרעב אלא דווקא מהצמא. האמת היא שכאשר לא אוכלים אין לגוף צורך בכל כך הרבה מים, כמובן בתנאי שאנחנו מאפשרים לגוף מנוחה ולא מאמצים אותו בהליכה ארוכה ובעיקר לא בשעות החמות. כדי לוודא שאנחנו מגיעים לצום במצב רווי ולא מיובש, מומלץ לשתות כמויות מים קטנות לאורך היום החל מהבוקר. מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים במהלך היום ובעיקר בארוחה המפסקת, כיוון שהם מעלים במהירות את רמת הסוכר בדם וגורמים לשובע מהיר, אך זה לא שובע שמחזיק מעמד לאורך זמן. כדאי שהשובע בארוחה המפסקת יגיע מאוכל ולא משתיה. מומלץ מאוד להימנע ממשקאות מוגזים, שגם הם תורמים לתחושת השובע על חשבון האוכל.
  7.  להימנע מתבלינים מלוחים וחריפים – רצוי שהארוחה המפסקת תהיה גם טעימה ומספקת ולא רק תמלא את הבטן, אבל לא כדאי להגזים בתבלינים חריפים ומלוחים, כיוון שאלה מעוררים את הצמא, ולעיתים לא מיד אלא אחרי שהצום כבר התחיל.

גמר חתימה טובה וצום קל!